Säg det med en lapp

Samtalsmetod

Lås upp

Vi är en del av Mångkulturellt Centrums utbildningsverksamhet.

Säg det med en lapp

I denna övning presenteras ett samtalsverktyg. I övningen får du tillsammans med kollegor testa och reflektera kring metoden. Kan den vara användbar i klassrummet, vid möten eller i andra sammanhang?


Mål:
Att upptäcka en samtalsmetod som kan förändra maktbalansen och fördela talutrymmet och lyssnandet i ett samtal. Att göra samtalet mer tillgängligt för fler elever.

 

Instruktion: Övningen ska genomföras i grupper på 4-5 personer. Förbered övningen genom att klippa ut små lappar av papper i olika färger. Använd 4-5 olika färger. Gör i ordning kuvert med 6 lappar av varje färg i.

 

Dela ut ett kuvert till varje grupp. Varje person i gruppen får lapparna i en färg. Alla ska ha samma antal lappar. Varje lapp representerar ett inlägg i samtalet. När du säger något måste du lägga ned en lapp. Det kan vara allt från ett långt inlägg i diskussionen till ett ”Jag håller med!” eller ”Va?”. Varje samtalare bestämmer själv hur länge hen vill prata. När lapparna tar slut får en inte säga något mer i samtalet utan lyssna och kommunicera utan ord/ljud.

grön tipsruta stor

 

Riktlinjer för övningen:

  • En lapp = ett inlägg
  • Visa upp en lapp när du vill säga något
  • Lägg lappen i mitten av bordet när du gjort ett inlägg
  • Lyssna på alla inlägg tills talaren är färdig
  • När dina lappar är slut får du delta som lyssnare
  • Du behöver inte använda alla dina lappar under samtalet

Välj ett samtalsämne där alla i gruppen kommer att ha något att säga. Gör först en kort testomgång så att alla förstår hur övningen fungerar. Välj sedan ett nytt ämne för ett längre lapp-samtal. Bestäm och låt alla i förväg veta hur långt samtalet kommer att vara.

 

Exempel på samtalsämnen:

  • Lärares arbetsbelastning
  • Vad är kärlek?
  • Betyg
  • Föräldrasamverkan

 

Reflektera tillsammans:

  • Hur kändes det?
  • Förändrades ditt sätt att delta i ett samtal (tala och lyssna)?
  • Skulle du kunna ha nytta av den här samtalsmetoden?
  • För vem/vilka kan metoden vara särskilt bra?
  • För vem/vilka kan metoden vara problematisk?

 

Positivt för t.ex.
Grupper där samtal domineras av några få personer
Personer med hörselnedsättningar – lättare att lyssna och läsa på läpparna när en person i taget pratar
Personer som stammar
Grupper med varierande språkkunskaper

 

Problematiskt för t.ex.
Personer som har svårt att hantera impulser

 

Fortsätt diskutera:

  • Finns det grupper i samhället som ofta får höras och synas?
  • Finns det grupper i samhället som sällan får höras och synas?

 

Övningen finns också här i en version att använda med elever.

 

Inspiration till övningen är hämtad från DATE: Ett lärmaterial om mötet mellan elev och skolmiljö för alla elever och alla ämnen årskurs 4-9, Handikappförbunden.

Följ oss på Facebook!

Kontakta oss

utbildning@mkcentrum.se

Anja Norell: 08-120 259 33
Marit Nygård: 08-120 259 34

Postadress:
Mångkulturellt Centrum, Lås Upp, 147 85 Tumba

Här finns vi

Besöksadress: Värdshusvägen 7, Fittja