I denna övning presenteras ett samtalsverktyg. I övningen får du tillsammans med kollegor testa och reflektera kring metoden. Kan den vara användbar i klassrummet, vid möten eller i andra sammanhang?
Mål: Att upptäcka en samtalsmetod som kan förändra maktbalansen och fördela talutrymmet och lyssnandet i ett samtal. Att göra samtalet mer tillgängligt för fler elever.
Instruktion:Övningen ska genomföras i grupper på 4-5 personer. Förbered övningen genom att klippa ut små lappar av papper i olika färger. Använd 4-5 olika färger. Gör i ordning kuvert med 6 lappar av varje färg i.
Dela ut ett kuvert till varje grupp. Varje person i gruppen får lapparna i en färg. Alla ska ha samma antal lappar. Varje lapp representerar ett inlägg i samtalet. När du säger något måste du lägga ned en lapp. Det kan vara allt från ett långt inlägg i diskussionen till ett ”Jag håller med!” eller ”Va?”. Varje samtalare bestämmer själv hur länge hen vill prata. När lapparna tar slut får en inte säga något mer i samtalet utan lyssna och kommunicera utan ord/ljud.
Riktlinjer för övningen:
En lapp = ett inlägg
Visa upp en lapp när du vill säga något
Lägg lappen i mitten av bordet när du gjort ett inlägg
Lyssna på alla inlägg tills talaren är färdig
När dina lappar är slut får du delta som lyssnare
Du behöver inte använda alla dina lappar under samtalet
Välj ett samtalsämne där alla i gruppen kommer att ha något att säga. Gör först en kort testomgång så att alla förstår hur övningen fungerar. Välj sedan ett nytt ämne för ett längre lapp-samtal. Bestäm och låt alla i förväg veta hur långt samtalet kommer att vara.
Exempel på samtalsämnen:
Lärares arbetsbelastning
Vad är kärlek?
Betyg
Föräldrasamverkan
Reflektera tillsammans:
Hur kändes det?
Förändrades ditt sätt att delta i ett samtal (tala och lyssna)?
Skulle du kunna ha nytta av den här samtalsmetoden?
För vem/vilka kan metoden vara särskilt bra?
För vem/vilka kan metoden vara problematisk?
Positivt för t.ex.
Grupper där samtal domineras av några få personer
Personer med hörselnedsättningar – lättare att lyssna och läsa på läpparna när en person i taget pratar
Personer som stammar
Grupper med varierande språkkunskaper
Problematiskt för t.ex.
Personer som har svårt att hantera impulser
Fortsätt diskutera:
Finns det grupper i samhället som ofta får höras och synas?
Finns det grupper i samhället som sällan får höras och synas?
Övningen finns också här i en version att använda med elever.
Inspiration till övningen är hämtad från DATE: Ett lärmaterial om mötet mellan elev och skolmiljö för alla elever och alla ämnen årskurs 4-9, Handikappförbunden.