Säg det med en lapp

Samtalsmetod

Säg det med en lapp

Vilka ges mest talutrymme i klassrummets samtal? Vad kan göra det svårt att göra sin röst hörd? Denna övning är ett samtalsverktyg som ni får testa på tillsammans i klassen för att sedan bestämma om ni ska använda metoden i andra sammanhang.

 

Mål: Att upptäcka en samtalsmetod som kan förändra maktbalansen och fördela talutrymmet och lyssnandet i ett samtal. Att göra samtalet mer tillgängligt för fler elever.

 

Instruktion:
Övningen ska genomföras i grupper på 4-5 personer. Förbered övningen genom att klippa ut små lappar av papper i olika färger. Använd 4-5 olika färger. Gör i ordning kuvert med 6 lappar av varje färg i.

 

Dela ut ett kuvert till varje grupp. Varje person i gruppen får lapparna i en färg. Alla ska ha samma antal lappar. Varje lapp representerar ett inlägg i samtalet. När du säger något måste du lägga ned en lapp. Det kan vara allt från ett långt inlägg i diskussionen till ett ”Jag håller med!” eller ”Va?”. Varje samtalare bestämmer själv hur länge hen vill prata. När lapparna tar slut får en inte säga något mer i samtalet utan lyssna och kommunicera utan ord/ljud.

Tipsruta lila säg det med en

 

Riktlinjer för övningen:

  • En lapp = ett inlägg
  • Visa upp en lapp när du vill säga något
  • Lägg lappen i mitten av bordet när du gjort ett inlägg
  • Lyssna på alla inlägg tills talaren är färdig
  • När dina lappar är slut får du delta som lyssnare
  • Du behöver inte använda alla dina lappar under samtalet

 

Välj ett samtalsämne där alla i gruppen kommer att ha något att säga. Gör först en kort testomgång så att alla förstår hur övningen fungerar. Välj sedan ett nytt ämne för ett längre lapp-samtal. Bestäm och låt alla i förväg veta hur långt samtalet kommer att vara.

 

Exempel på samtalsämnen:

  • Elevers arbetsbelastning
  • Vad är kärlek?
  • Betyg
  • Elevinflytande

 

Reflektera tillsammans:

  • Hur kändes det?
  • Förändrades ditt sätt att delta i ett samtal (tala och lyssna)?
  • När är det viktigt att kunna säga vad en tycker?
  • När är det viktigt att kunna lyssna på andra?
  • Vad var bra med att använda lapparna?
  • Finns det några problem med samtalsmetoden?
  • Skulle ni kunna ha nytta av den här samtalsmetoden i klassen? När?

 

Fortsätt diskutera:

  • Finns det grupper i samhället som ofta får höras och synas?
  • Finns det grupper i samhället som sällan får höras och synas?

 

Övningen finns också här i en version för vuxna.


Inspiration till övningen är hämtad från DATE: Ett lärmaterial om mötet mellan elev och skolmiljö för alla elever och alla ämnen årskurs 4-9, Handikappförbunden.

 

 

Lås upp

Vi är en del av Mångkulturellt Centrums utbildningsverksamhet.

Följ oss på Facebook!

Kontakta oss

utbildning@mkcentrum.se

Anja Norell: 08-120 259 33
Marit Nygård: 08-120 259 34

Postadress:
Mångkulturellt Centrum, Lås Upp, 147 85 Tumba

Här finns vi

Besöksadress: Värdshusvägen 7, Fittja