Romantisk film vs. verklighet

Associations- och diskussionsövning

Lås upp

Vi är en del av Mångkulturellt Centrums utbildningsverksamhet.

Romantisk film vs. verklighet

Alla vet att sex och kärlek i romantiska filmer oftast inte överensstämmer med kärlek och sex i verkligheten. Men romantiska filmer speglar normer och förmedlar bilder kring vad som anses vara ”den finaste kärleken” eller ”det bästa sexet”.

 

Mål: Att bli medveten om normer kring sex och relationer utifrån att jämföra hur sex ser ut i en romantisk film och i verkligheten. Att utifrån diskussion se hur dessa normer begränsar kärleksrelationer och sexuella situationer.

 

Instruktion

 

Del 1: Dela tavlan i två lodräta spalter och skriv FILM som rubrik i den vänstra. Be eleverna tänka på en romantisk, ”klyschig” kärleksfilm och förklara att ni ska prata om hur sex OFTAST ser ut i en sådan film. Du ska nu skriva elevernas associationer på tavlan. Du kan utgå från följande frågor men även lägga till egna:

 

  • Vilka har sex i en romantisk kärleksfilm? Hur många? Vilka kön?
  • Ungefär hur gamla är de som har sex i romantiska filmer?
  • Vilka känslor brukar personerna i filmen ha för varandra?
  • Hur börjar sexscenen? Hur vet man att personerna i filmen kommer att ha sex?
  • Händer något med bakgrundsljudet? Någon speciell musik?
  • Visas hela ”sexet” i filmerna? Vad visas? Vad visas inte?
  • Vilken scen visas i filmen när sexet är slut? Hur ser personerna ut att må?
  • Vilket utseende/vilka kroppar har tjejerna och killarna i en romantisk film?
  • Pratar de om preventivmedel?

 

romantiskt_film_verklighet_tabellbild

Del 2: Skriv VERKLIGHET som rubrik i den högra spalten. Gå igenom listan i vänsterspalten och be eleverna fundera över på vilka ANDRA sätt det kan vara i verkligheten. På så vis fyller du spalten till höger med elevernas associationer om sex i verkligheten.

 

Förslag på frågor:

  • En tjej + en kille: Ser det alltid ut så i verkligheten? På vilka andra sätt kan det vara? (kön, antal personer, kan man ha sex med sig själv: onani?)
  • 18-25 år: Tänker ni att det finns 70-åringar som har sex? Varför tänker man ofta på unga människor när man tänker på sex?
  • De är kära: Hör kärlek och sex alltid ihop? Måste det göra det? Av vilka andra anledningar kan människor ha sex?
  • Kyssar och förspel: Går det alltid till så i verkligheten? På vilka fler sätt kan det vara?
  • Romantisk musik: På film är det ofta bakgrundsmusik när de har sex och allt ser så enkelt ut, som om de vet exakt vad den andra personen vill. Är det alltid så i verkligheten? Vilka fördelar kan finnas med att prata med varandra när man har sex? Hur kan man veta om det känns bra för andra? Hur kan man kommunicera vad som känns bra för en själv?
  • Censur, killen på tjejen, täcket rör sig: Kan sex se ut på andra sätt än samlag/”penis i slida” i verkligheten? Ge exempel.
  • De ligger och myser och ser ut att må bra: Kan det finnas andra känslor efter sex? Mår alla alltid bra?
  • Modellkroppar: Är det bara människor med modellkroppar som har sex i verkligheten?
  • Inte preventivmedel: Pratar man om preventivmedel i verkligheten? Varför är det viktigt att prata om preventivmedel?

 

Att tänka på:

Denna övning kan användas av dig som pedagog för att se inom vilka områden eleverna saknar information eller har behov av att diskutera mer, t.ex. onani, heteronormen/HBTQ-frågor, preventivmedel eller kroppsideal.

 

Förtydliga att sex i romantiska filmer oftast är en spegling av heteronormen och andra normer som finns i samhället kring sex. Dessa normer och ideal påverkar de bilder och föreställningar vi har om vad sex är och vad som är ”det bästa sexet” eller ”det normala sexet”.

 

Belys att sex i verkligheten självklart är mer varierande, både positivt och negativt, än på film. Det är viktigt att påpeka att det inte finns något rätt eller fel när det gäller sex, så länge det känns bra för de inblandade.Att lyssna på sin bra-känsla och vara lyhörd för andras bra-känsla är vad som avgör om en sexuell handling är okej.

 

Lyft upp exempel utanför normen som eleverna själva inte kommer på. Sexualitetsnormer är ofta så starka att många inte tänker på andra möjligheter.

 

Diskutera de motstridiga normer och bilder kring sex och relationer som vi matas med från olika håll. Porrfilm påverkar också våra föreställningar om sex.

Rom film tipsruta

Följ oss på Facebook!

Kontakta oss

utbildning@mkcentrum.se

Anja Norell: 08-120 259 33
Marit Nygård: 08-120 259 34

Postadress:
Mångkulturellt Centrum, Lås Upp, 147 85 Tumba

Här finns vi

Besöksadress: Värdshusvägen 7, Fittja