Föreställningar och maktrelationer kopplade till bland annat genus, religion och funktion speglas i de läromedel vi använder oss av. Genom att strukturerat granska material du använder dig av kan du upptäcka mer än vad du annars ser. Vilka normer förmedlas? Vad finns representerat? Hur representeras det? Vad saknas eller representeras på ett problematiskt sätt?
Det här en granskningsmall som är enkel att fylla i med frågor kring genus, familj, hudfärg, religion och funktionalitet. Du kan t.ex. välja att fokusera på bilder och bildtext eller ett kortare avsnitt du granskar. Du kan välja att granska en eller flera kategorier eller fokusera på enskilda frågor från olika kategorier.
Följ gärna upp med fördjupande frågor där också mallens frågor kan problematiseras. Vem är egentligen vit? Befäster vi tvåkönsnormen när vi räknar kvinnor och män? Har glasögonanvändare en normbrytande funktionsvariation? Se tips på diskussionsfrågor i slutet av granskningsmallen.
Mål: Att synliggöra problematiska föreställningar och representationer i läromedel och skapa förutsättningar för dig och dina elever att förhålla er kritiskt till dessa i undervisningen.
INSTRUKTION
GENUS
Hur många gånger förekommer personer som uppfattas som flickor/kvinnor respektive pojkar/män i materialet?
Antal flickor/kvinnor:____________________________
Antal pojkar/män:________________________________
Finns det personer som du tror uppfattas ha någon annan könsidentitet än man eller kvinna?
______________________________
_____________________________________________________________________________
Vilka sysselsättningar (yrken, aktiviteter etc.) har:
flickor/kvinnor: _________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
pojkar/män: _____________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
andra könsidentiteter:
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Upptäckte du något annat kring genus?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Befäster eller utmanar materialet föreställningar om kön?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Se på din granskning med fler kategorier i åtanke. T.ex. Hur många gånger förekommer icke-vita kvinnor i jämförelse med vita kvinnor? Hur framställs religiösa män i jämförelse med religiösa kvinnor?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
FAMILJ
Förekommer kärleksförhållanden eller familjer som består av något annat än en man och en kvinna (+barn)?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Upptäckte du något annat kring kärleksrelationer eller familjekonstellationer i materialet?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Se på din granskning med fler kategorier i åtanke. T.ex. Finns det familjer där personer med normbrytande funktionalitet ingår? Är de personerna barn eller vuxna? Hur framställs religiösa familjer i jämförelse med icke religiösa familjer?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
HUDFÄRG OCH RASIFIERING*
*Med rasifiering syftar vi på den sociala konstruktionen av ras där människor utifrån synliga markörer som t.ex. hudfärg, ögonform och hårtextur kategoriseras och tillskrivs olika egenskaper. Vem som räknas som vit och icke-vit beror på både plats och tid.
Hur många gånger förekommer personer som uppfattas som vita respektive icke-vita?
Antal vita:_______________________________
Antal icke-vita:____________________________
Vilka sysselsättningar (yrken, aktiviteter etc.) har de som uppfattas som:
vita: _________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
icke-vita:_____________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Befäster eller utmanar materialet föreställningar om vita respektive icke-vita?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Upptäckte du något annat kring hudfärg och rasifiering i materialet?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Se på din granskning med fler kategorier i åtanke. T.ex. Hur många gånger förekommer icke-vita kvinnor i jämförelse med antal vita kvinnor? Hur ofta aktualiseras religion i samband med representation av vita karaktärer i jämförelse med icke-vita karaktärer?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
RELIGION
Hur många gånger förekommer personer som uppfattas som religiösa respektive icke-religiösa?
Religiösa:_______________________________
Icke-religiösa:_______________________________
Vilka sysselsättningar (yrken, aktiviteter etc.) har personer med olika religioner och trosuppfattningar?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Tolkar du att olika egenskaper och företeelser kopplas till olika religioner i materialet? (givmildhet, aggressivitet, intelligens, vidsynthet, terrorism, välgörenhet etc.)
Religion Egenskaper/företeelser
____________________ _________________________________________________
____________________ _________________________________________________
____________________ _________________________________________________
____________________ _________________________________________________
Befäster eller utmanar materialet föreställningar kring olika religioner, religiösa och icke-religiösa personer?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Upptäckte du något annat kring religion i materialet?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Se på din granskning med fler kategorier i åtanke. T.ex. Hur framställs religiösa män i jämförelse med religiösa kvinnor? Hur ofta aktualiseras religion i samband med representation av vita karaktärer i jämförelse med icke-vita karaktärer?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
FUNKTIONALITET
Hur många gånger förekommer personer som uppfattas ha en normbrytande funktionalitet* respektive inte ha en normbrytande funktionalitet?
*Vi fungerar alla på olika sätt både kroppsligt och kognitivt. En normbrytande funktionalitet bryter mot samhällets normer om vad som ses som normalt eller friskt.
Antal personer med normbrytande funktionalitet:___________________________________________
Antal personer utan normbrytande funktionalitet:___________________________________________
Vilka sysselsättningar (yrken, aktiviteter etc.) har:
personer med normbrytande funktionalitet:_________________________________________________
___________________________________________________________________________
personer utan normbrytande funktionalitet:_________________________________________________
___________________________________________________________________________
Befäster eller utmanar materialet föreställningar om funktionalitet och personer med respektive utan normbrytande funktionalitet?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Upptäckte du något annat kring funktionalitet i materialet?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Se på din granskning med fler kategorier i åtanke. T.ex. Finns det familjer där personer med normbrytande funktionalitet ingår? Är det barn eller vuxna? Hur framställs män med normbrytande funktionalitet i jämförelse med kvinnor med normbrytande funktionalitet?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
SAMMANFATTNING och SLUTSATSER
Vad tyckte du var bra med materialet (utifrån tidigare frågor)?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Vilka perspektiv saknas i materialet?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Vilka representationer var problematiska?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Hur kan ni hantera bristerna?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Fortsätt granska och diskutera: